Wat ik doe

Tijdens een screening kijk ik spelenderwijs naar wat het lijf van een kind vertelt. We onderzoeken houding, reflexen en bewegingspatronen. Geen testen aan tafel, maar voelen, bewegen en ervaren. Zo wordt zichtbaar wat er onder het gedrag of de onrust schuilgaat.

Wat ik doe

Tijdens een screening kijk ik spelenderwijs naar wat het lijf van een kind vertelt. We onderzoeken houding, reflexen en bewegingspatronen. Geen testen aan tafel, maar voelen, bewegen en ervaren. Zo wordt zichtbaar wat er onder het gedrag of de onrust schuilgaat.

Screening – wat vertelt het lijf van het kind?

Tijdens een screening kijk ik naar bewegingspatronen, reflexactiviteit en spanning in het lijf. Wat laat het kind zien in zijn houding, motoriek en gedrag? Wat vraagt het lijf? En waar is ruimte voor groei of ontspanning?

We zijn vooral in beweging. Zo ontdek ik samen met het kind wat het lijf vertelt, zonder oordeel en zonder druk.

Screening – wat vertelt het lijf van het kind?

Tijdens een screening kijk ik naar bewegingspatronen, reflexactiviteit en spanning in het lijf. Wat laat het kind zien in zijn houding, motoriek en gedrag? Wat vraagt het lijf? En waar is ruimte voor groei of ontspanning?

We zijn vooral in beweging. Zo ontdek ik samen met het kind wat het lijf vertelt, zonder oordeel en zonder druk.

Motorische screening

We starten met een reeks korte beweegoefeningen. Die geven informatie over het lijf in beweging en rust. De oefeningen zijn speels, afgestemd op de leeftijd en het tempo van het kind.

  • Balans en coördinatie

  • Rompstabiliteit en spierspanning

  • Samenwerking tussen de hersenhelften

  • Actieve reflexen

  • Compensatiegedrag en bewegingsonrust

Motorische screening

We starten met een reeks korte beweegoefeningen. Die geven informatie over het lijf in beweging en rust. De oefeningen zijn speels, afgestemd op de leeftijd en het tempo van het kind.

  • Balans en coördinatie

  • Rompstabiliteit en spierspanning

  • Samenwerking tussen de hersenhelften

  • Actieve reflexen

  • Compensatiegedrag en bewegingsonrust

Visuele screening

Vanaf ongeveer acht jaar gebruik ik een bioptor om de samenwerking van de ogen te onderzoeken. De ogen vertellen veel over hoe een kind waarneemt, focust en beweegt in de ruimte.

  • Fixatie: kan het kind de ogen richten op één punt?

  • Volgbewegingen: volgen de ogen vloeiend een bewegend object?

  • Convergentie en divergentie: kunnen de ogen goed samenwerken bij dichtbij en veraf kijken?

  • Samenwerking van beide ogen: gebruikt het kind één beeld of compenseert het?

  • Ruimtelijke waarneming: ervaart het kind richting, afstand en overzicht?

  • Samenwerking ogen in relatie tot evenwicht, houding en hoofdbeweging

Bij jongere kinderen test ik dit met eenvoudige bewegingsopdrachten. Ook kijk ik naar het voorkeursoog.

Visuele screening

Vanaf ongeveer acht jaar gebruik ik een bioptor om de samenwerking van de ogen te onderzoeken. De ogen vertellen veel over hoe een kind waarneemt, focust en beweegt in de ruimte.

  • Fixatie: kan het kind de ogen richten op één punt?

  • Volgbewegingen: volgen de ogen vloeiend een bewegend object?

  • Convergentie en divergentie: kunnen de ogen goed samenwerken bij dichtbij en veraf kijken?

  • Samenwerking van beide ogen: gebruikt het kind één beeld of compenseert het?

  • Ruimtelijke waarneming: ervaart het kind richting, afstand en overzicht?

  • Samenwerking ogen in relatie tot evenwicht, houding en hoofdbeweging

Bij jongere kinderen test ik dit met eenvoudige bewegingsopdrachten. Ook kijk ik naar het voorkeursoog.

Waarom deze screening belangrijk is

Problemen in de samenwerking van ogen en lijf kunnen ongemerkt invloed hebben op:

  • Lezen en schrijven

  • Overschrijven van het bord

  • Concentratie en visuele vermoeidheid

  • Oriëntatie in de ruimte

  • Motorische planning en gedrag

Waarom deze screening belangrijk is

Problemen in de samenwerking van ogen en lijf kunnen ongemerkt invloed hebben op:

  • Lezen en schrijven

  • Overschrijven van het bord

  • Concentratie en visuele vermoeidheid

  • Oriëntatie in de ruimte

  • Motorische planning en gedrag

Praktisch

Een screening duurt gemiddeld 60 tot 90 minuten en vindt plaats in mijn praktijkruimte. Alles gebeurt in een rustige, veilige sfeer, met respect voor het tempo en de kracht van het kind.

Praktisch

Een screening duurt gemiddeld 60 tot 90 minuten en vindt plaats in mijn praktijkruimte. Alles gebeurt in een rustige, veilige sfeer, met respect voor het tempo en de kracht van het kind.

Stel je vraag

Twijfel je of een screening helpend kan zijn voor jouw kind of leerling?
Stuur me gerust een bericht, ik kijk graag met je mee.

Stel je vraag

Twijfel je of een screening helpend kan zijn voor jouw kind of leerling?
Stuur me gerust een bericht, ik kijk graag met je mee.

Twijfel je of een screening helpend kan zijn voor jouw kind of leerling?
Stuur me gerust een bericht, ik kijk graag met je mee.